Vapaa päivän retki Aulankoon

Maanantai aamu. Noustiin bussiin Tampereelta. Kaverini oli tullut luokseni yöksi edellisenä iltana, että päästiin kätevästi lähtemään. Oltiin kymmenen aikoihin perillä ja käveltiin ensimmäisenä hotellille jättämään ylimääräiset kamat. Siitä suunnattiin sitten Aulangolle.

Hämeenlinna rantareitiltä
Muutaman kerran käveltii harhaan, mutta löytyi sieltä vihdoin esimmäinen kohteemme graniittilinna. Siellä oli lava missä toimi kesäisin lasten kesäteatteri. Kahteen matalampaan torniin pääsi ainakin kiipeämään portaita, joten käytiin niissä. Seuraavana suunnattiin kohti onnentemppeliä. Meinattiin kävellä onnemme ohi, sillä se ei meinannut millään löytyä, vaikka oli koko ajan ihan vieressä.

Onnentemppeli

Paljon oli tammenterhoja
Tarkoituksemme oli siis kiertää kaikki aulangon nähtävyydet. Onnentemppeliltä jatkoimme kohti joutsenlampea, jossa joskus oli ollut ilmeisesti joutsenia. Nyt siellä oli vain pari sorsaa ja lokin poikanen. Sieltä suunnattiin metsälammelle. Matkalla alkoi satamaan, ooteltiin pari kertaa puun alla suojassa. Metsälammella uiskenteli söpöjä telkän poikasia.

Sitten alkoikin jo olee nälkä joten menimme Aulangonjärven rantaan paistamaan makkaraa. Juuri kun saatiin kodassa nuotio syttymään paikalle tuli kasa ulkomaalaisia hirveet kassit mukanaan kunnon piknikille. Hyvin mahduttiin kaikki.

Ruoka ulkona on parasta
Sitten olikin vuorossa näkötorni ja karhuluola. Näkötornin huipulle meni muutamat kierreportaat, kun päästiin huipulle alkoi satamaan taas. Mentiin yhet portaat alemmas sisällä niin aurinko paistoi jo. Näkötornilla oli kauniita paikkoja mistä pääsi ihailemaan maisemia. Käytiin kahvilassa myös jälkkäri kahveilla ja jäätelöllä.

sataaaa
Karhuluolalle meni portaat alas näkötornilta. Vähän pelleiltiin patsaan luona ja otettiin hirveen kasa hölmöjä kuvia. Siitä vielä mentiin ruutikellarin raunioiden kautta hotellille.

Reitti kulki osittain tiellä ja osittain metsäpoluilla. Helppokulkuista ja kaikille pisteille pääsi autolla, kaikilla oli parkkipaikka. Kannattaa käydä katsomassa, mitä Aulanko tarjoaa.

Seuraavana päivänä käytiin vielä museoissa ja Hämeenlinnassa.