Vihdoin mökille

Koko kesän olen odottanut, että pääsen mökille. Nyt se vihdoin tapahtui. Muistan kun pienenä vihasin mennä mökille. Siellä piti olla koko kesä ja kaikki kaverit jäi Muurameen, mutta nyt voisin viettää siellä koko kesän.

Nousin keskiviikko aamuna kahdeksalta bussiin kohti Muuramea. Tarkoitus oli mennä vanhempieni luokse, syödä aamupala ja lähteä siitä yhdessä ajelemaan. Bussi oli hieman myöhässä, koska jouduimme notkumaan Jämsässä sivuvaunullisen mopon perässä. Pääsin kuitenkin perillä ja matka kohti mökkiä pääsi alkamaan.

Mökillä heti ensimmäisenä kahvia ja pullaa naamaan. Siellä oli myös kuuma ja aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta niin kuin koko Suomessa. Rannassa kallioilla onneksi hieman tuuli ja vesi oli viileää, siellä oli hyvä vilvoitella.

Koirakin tuli mukaan

Iskän nukkuessa päiväunia maalattiin äitin kaa varaston taka- ja sivuseinä. Niiden eessä oli ennen ollut hirveä ryteikkö, joten niitä ei oltu päästy maalaamaan. Maalaus hommissa tuli aivan hirveä hiki, joten lähettiin sen jälkeen uimaan. Kävin iskän kanssa uistelemassa, vaikkakin järvestä nousikin vain heinää oli kivaa. Illalla grillattiin kanaa ja kasviksia ja kunneltiin, kun nuolihaukka huuteli meille.

Aurinko laski

Aamulla iskä kävi nostaa verkosta kaksi siikaa. Suomustin ja perkasin ne iskän kanssa valmiiksi iltaa varten. Pelattiin äitin kanssa pari erää mölkkyä sillä välin kun iskä oli raivaamassa tietä. Juuri kun oltiin saatu mölkky kerättyä pois, tietä ajoi alas iskän serkku, jolla on maatila muutaman kilometrin päässä meiän mökistä. Hän on myös ammatiltaan metsuri, joten oli tulossa kaatamaan yhden hankalassa paikassa olevan puun. Kaato onnistui ja juotiin kahvit sen jälkeen. Korpit raakkuivat koko päivän ihan siinä vieressä metsässä ja epäilin, että siellä on hirven raato, mutta en uskaltanut lähteä katsomaan, sillä ei oikeastaan huvittanut nähdä sitä.

Vähän välipalaa
Vesi oli edelleen kylmää, mutta koska ilma oli niin kuuma uin aika paljon. Tai aika paljon mun mittapuulla, sillä hyvin harvoin oikeestaan edes uin. Jäät olivat talvella siirrelleet taas kiviä ja yksi kivi jolle pienenä uin oli siirtynyt niin että sinne pystyi kävelemään. Syvimmillään oli puoleen reiteen vettä, että shortseilla pääsi. Hyvä kalastus kivi.

Koirakin suostuu tulemaan veneenlaskupaikalta siihen asti kunnes maha kastuu

Uiskentelun jälkeen oli samppanjan aika. Kyllähän kerran kesässä pitää samppanjaa juoda. Sitten saunottiin ja kun aurinko laski kokattiin verkosta  tulleet siiat. Auringon laskua katsellessani, haaveilin kalastamisesta, mutta koska meillä oli jo kalaa jätin väliin.

Seuraavana aamuna heräsin ja kurkku oli kipeä. Oliko osa syynä sitten edellisen päivän uiminen vai koko yön avoin ikkuna. Lähdettiin kuitenkin aamusta mustikkaan. Itsellänihän oli mukana vain pieni kassi tavaraa, joten ei todellakaan mitään metsäkenkiä. Lähdin sitten iskän 45 koon kumisaappaissa metsään. Hieman kömpelö olo ja kun ängin villasukat jalkaan, ettei ne tuntuisi niin isoilta tuli aika kuuma, mutta kyllä ne sen reissun meni.

Kun palattiin mustikasta, paistelin meille lettuja grillissä. Päätimme lettujen jälkeen lähteä kohti Muuramea, sillä säätiedotus lupasi ukkosia ja kovaa sadetta. En tiedä pitääkö ihmisiä mua jotenkin outona, kun paras tapa rentoutua rankan työviikon jälkeen on mennä mökille vanhempieni kanssa, mutta mulla oli kivaa ja rentouttavaa. Jos ei oteta lukuun tätä flunssaa minkä sain. Kerkeisinköhän tänä kesänä vielä toistekin mökille.